Aalto Hyvinvointikeskus: Käyttäjäkeskeiset ICT-ratkaisut uudiskohteeseen

“Kyseessä on iso, yli 40 miljoonan rakennushanke, ja projektin edetessä myös tarpeet ja toiveemme tarkentuivat ja muuttuivat. Praecom oli muutosten suhteen hyvin joustava. Tilasuunnittelun edetessä hahmotimme paremmin erilaiset mahdollisuudet ja tässä saimme erinomaista ja asiantuntevaa suunnitteluapua Praecomin asiantuntijoilta.

- Aalto Hyvinvointikeskuksen tietohallintojohtaja & projektipäällikkö Jarmo Heinonen



Varkaudessa otettiin maaliskuussa 2021 käyttöön uusi Aalto Hyvinvointikeskus, joka kokoaa saman katon alle kaikki sosiaali- ja terveysalan toiminnot. Praecom vastasi mittavassa projektissa kokoustilojen ja koko rakennuksen AV-tekniikasta sekä kiinteistön Info-TV-järjestelmästä. Projektin edetessä ja tarpeiden tarkentuessa Praecom vastasi myös 51 potilashuoneen TV-vastaanotinten siirtämisestä ja asentamisesta vanhoista tiloista uusiin sekä uusien vastaanotinten hankinnasta.

Varkaudessa rakennushankkeen aikana tietohallintojohtajana ja projektipäällikkönä toiminut Jarmo Heinonen kertoo, että Praecomin kanssa oli helppo lähteä liikkeelle, sillä taustalla oli jo vuosia jatkunut yhteistyö.

- Praecom on toimittanut AV-tekniikan ja Info-TV-järjestelmät myös muun muassa muutama vuosi sitten valmistuneeseen Waltterin koulun laajennukseen. Meillä oli siis jo valmiiksi kokemusta yhteistyöstä sekä siitä, kuinka Praecomin toimittama ja asentama ympäristö on toiminut Waltterin koululla. Oli luontevaa ja kustannustehokasta hyödyntää ja laajentaa jo käytössä olevaa teknologiaa myös uudessa hyvinvointikeskuksessa, hän sanoo.

Ammattilaisten osaaminen helpottaa suunnittelua

Aalto Hyvinvointikeskuksen hankkeessa suunnittelutyötä tehtiin tiiviissä vuoropuhelussa yhdessä tilaajan, rakentajan ja sähköurakoitsijoiden kanssa. Suunnittelussa kuunneltiin käyttäjien tarpeita, ja huomioitiin erilaiset mahdollisuudet, jotta valmiudet järjestelmien käyttöönottoon olisivat mahdollisimman hyvät. 

- Kyseessä on iso, yli 40 miljoonan rakennushanke, ja projektin edetessä myös tarpeet ja toiveemme tarkentuivat ja muuttuivat. Praecom oli muutosten suhteen hyvin joustava. Tilasuunnittelun edetessä hahmotimme paremmin erilaiset mahdollisuudet ja tässä saimme erinomaista ja asiantuntevaa suunnitteluapua Praecomin asiantuntijoilta. Suunnitelmia hiottiin yhdessä entistä paremmiksi.

Heinonen kertoo, että vaikka tilaajalla on tietty tietotaito, on alan ammattilaisten osaaminen ja ajantasainen tieto tärkeää tekijä suunnitelmia tehdessä.

- Praecom kuunteli tarpeemme ja teki sen pohjalta ratkaisuehdotukset, jotka hyödynsivät viimeisintä teknologiaa.

Korona-epidemia toi omat haasteensa myös Aalto-projektiin. Globaalien toimitusongelmien vuoksi oli uhkana, että kaikkia laitteita ei saada ennen maaliskuun avajaisia.

- Praecom etsi vaihtoehtoisia ratkaisuja ja saimme kuin saimmekin kaikki keskeiset asiat asennettua ja teknologian rakennettua ennen muuttoa.

Teknologian myötä uuteen aikaan

Uudisrakennuksessa ajantasainen teknologia mahdollistaa myös uudet viestimisen tavat. Epidemia-aika on jo osoittanut toimivan AV-tekniikan tärkeyden. Info-TV-järjestelmät puolestaan mahdollistavat niin henkilökunnan sisäisen kuin asiakkaille tapahtuvan, uudenlaisen viestinnän. Waltterin koululla Praecom on myös vastannut laitteiden huollosta ja tuesta projektin valmistumisen jälkeen. Heinonen näkee tämän tärkeäksi asiaksi. 

- Osaamista tarvitaan myös rakennusurakan jälkeen, arjessa. Olemme kokonaisuutena olleet hyvin tyytyväisiä yhteistyöhön Praecomin kanssa. Osaava henkilöstö ja kokonaistoimitus avaimet käteen -periaatteella on ollut kannaltamme hyvä ja toimiva ratkaisu. Myös kustannustehokkuus ja kustannusten läpinäkyvyys ovat tärkeitä asioita. Praecom on pitänyt sovitusta kiinni, mutta tarpeen vaatiessa ollut myös joustava kumppani, mikäli suunnitelmia on tarvinnut päivittää.

 

Tärkeimmät hyödyt

  • Käyttäjätuki ja huolto projektitoimituksen jälkeen

  • Osaaminen ja tietotaito ratkaisuehdotuksissa

  • Muutosjoustavuus

 
 

Varkauden sosiaali- ja terveyspalvelut ovat saatavilla sujuvasti yhdestä paikasta. Aalto Hyvinvointikeskuksessa asiakkaita palvellaan neljässä kerroksessa. Vastaanottohuoneita on yli 100 ja niitä käytetään joustavasti eri asiakasryhmien tarpeisiin.

 
Edellinen
Edellinen

Kuopion Saana: Elämyksellistä esitystekniikkaa

Seuraava
Seuraava

Kultakeskus: Ulkoistettu IT-palvelu säästää aikaa ja hermoja