SAMK: Kosketusnäytöillä elämyksellisyyttä opetukseen
“On myös haluttu, että perinteinen opettajan työn ei tarvitsisi juurikaan muuttua vaikka tekniikkaa on tuotu merkittävästi lisää ja vaikka oppilaat eivät ole suurelta osin luokassa fyysisesti paikalla.”
- Järjestelmäasiantuntija Jari Suvila, SAMK
Demotila uuden tyyppisen työskentelyn perehdyttäjänä
Satakunnan ammattikorkeakoulun uusi Porin kampus varustetaan uudella esitystekniikalla. SAMK on luonut täydellisesti uusia tiloja vastaavan demotilan yhteistyössä Praecomin kanssa.
Porin tulevan kampuksen mallitila on rakennettu Porin Tiedepuiston kampukselle. Uuden kampuksen tilat on suunniteltu kokonaan uusista lähtökohdista muunneltaviksi, akustisesti toimiviksi luokkahuoneiksi, joissa erilaiset tavat oppia ja opettaa ovat mahdollisia. Demotilan tarkoituksena on tehdä siirtymävaihe vanhalta kampukselta uudelle kampukselle mahdollisimman helpoksi.
-Tarkoituksena oli rakentaa yksi täsmälleen tulevan kampuksemme kaltainen luokka, jotta pääsemme testaamaan tekniikkaa, kalusteita ja teknisiä ratkaisuja, jotka tulevat uudelle kampukselle. Tulevat luokat tulevat olemaan täysin erilaisia kuin nykyiset tilamme, joten niitä on päästävä testaamaan paitsi tekniikan myös käytännöllisyyden ja käyttökelpoisuuden näkökulmasta, kertoo SAMK:n verkko-opetuksen koordinaattori Katja Lempinen.
Lempinen kertoo, että uudenlaiseen työskentelytapaan on järkevää siirtyä "portaittain".
Kosketusnäyttötekniikka vapauttaa opettajan tietokoneen takaa opiskelijoiden joukkoon
-Yksi tärkeä näkökulma on tämän tilan mahdollistama henkilökunnan perehdyttäminen uuden tyyppiseen työskentelyyn.
Valmistuneet tilat ovat olleet SAMK:lla kovassa käytössä. Käyttöaste on erittäin korkea.
-Tilaa on käytetty verkko- ja lähiopetukseen, kokouksiin, tapaamisiin ja ryhmätöihin. Tila on ollut kovassa käytössä koko ajan valmistumisesta lähtien, Lempinen sanoo.
Miksi oppilaitoksessa hyödynnetään kosketusnäyttötekniikkaa? Lempinen antaa asiaan tyhjentävän vastauksen.
-Kosketusnäyttötekniikka vapauttaa opettajan tietokoneen takaa opiskelijoiden joukkoon. Lisäksi verkko-opetustilanteessa, jota meillä tässä tilassa käytetään, voidaan verkkoon välittää reaaliaikaisesti näkymää kosketusnäytöltä. Esimerkiksi esityksen työstäminen luennon aikana tuo aitoa tekemistä lähiopetukseen.
Kosketusnäyttötekniikka luo omalla tavallaan edellytykset myös perinteiselle opetukselle verkkoympäristön osalta.
-On myös haluttu, että perinteinen opettajan työn ei tarvitsisi juurikaan muuttua vaikka tekniikkaa on tuotu merkittävästi lisää ja vaikka oppilaat eivät ole suurelta osin luokassa fyysisesti paikalla, kertoo SAMK:n järjestelmäasiantuntija Jari Suvila.
Muunneltavat tilat uudenlaisen tekemisen keskiössä
Tilat ovat muutoinkin kuin tekniikan osalta hyvin modernit. SAMK:n tapauksessa voidaan puhua muunneltavasta tilasta, sanojen varsinaisessa merkityksessä: lähes kaikki tilakalusteet liikkuvat renkailla ja tila on myös tekniikaltaan sellainen, että se voidaan jakaa kahteen erilliseen opetustilaan.
-Tilojen muunneltavuus mahdollistaa tehokkaamman tilan käytön erikokoisten ryhmien kanssa ja verkko-opetuksessa, jossa suurin osa ryhmästä on kuitenkin jossain muualla kuin opetustilassa. Muunneltavuus mahdollistaa myös erilaiset opetustavat ja menetelmät, kun myös kalustus on muunneltavaa, Lempinen valottaa.
-Olemme luomassa uutta kampusta ja uudenlaista tekemistä. Nyt on luonnollista tehdä oikeasti ratkaisuja jotka kantavat kauas. Miksi tehdä asioita päivän tarpeeseen kun voi suunnata katseensa kauemmas, täydentää Suvila.
Tärkeimmät hyödyt
Kosketusnäyttötekniikka vapauttaa opettajan tietokoneen takaa opiskelijoiden joukkoon
Verkko-opetustilanteessa voidaan verkkoon välittää reaaliaikaisesti näkymää kosketusnäytöltä
Esimerkiksi esityksen työstäminen luennon aikana tuo aitoa tekemistä lähiopetukseen
SAMK on 6000 opiskelijan ja 400 työntekijän monialainen ja kansainvälisesti suuntautunut korkeakoulu. Visiomme on, että jokainen opiskelijamme työllistyy.