Miten vähittäismyyjät voivat hyötyä näyttöviestinnästä?
Jos olet lähiaikoina vieraillut kauppakeskuksissa tai kävellyt kivijalkaliikkeiden ohi, niin olet varmasti törmännyt digitaalisiin mainosnäyttöihin. Näissä tilanteissa olet saattanut pohtia, että minkä takia yhä useampi yritys ottaa kyseisiä laitteita käyttöönsä. Tähän kysymykseen voi olla useampia eri vastauksia. Tässä asiantuntija-artikkelissa aion käydä läpi kahta eri tutkimusta, joissa selvitettiin digitaalisen näyttöviestinnän vaikutuksia vähittäismyynnin ympäristöön.
Digitaalisten mainosnäyttöjen yhteys odotusaikaan
Vuonna 2018 Journal of Retailing and Consumer Services julkaisi Marion Garausin ja Udo Wagnerin suorittaman tutkimuksen, jossa tarkasteltiin digitaalisten mainosnäyttöjen vaikutusta odotusaikojen arviointiin. Tutkimuksen kenttäkokeessa analysoitiin, kuinka paljon odotusaikojen arviot laskevat, jos vähittäismyynnin liikkeeseen sijoitetaan digitaalisia mainosnäyttöjä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuluttajat yliarvioivat odotusaikaansa, kun digitaaliset mainosnäytöt puuttuvat vähittäismyynnin ympäristöstä. Marion Garausin ja Udo Wagnerin mukaan kuluttajat pitävät pitkiä jonotusaikoja ärsyttävinä ja pitkäveteisinä. Tutkimuksessa kuitenkin huomautetaan, että pelkkä mainosnäytön kiinnittäminen liikkeeseen ei vähennä odotusajan arviota. Pikemminkin mainosnäytön sisällön on oltava merkityksellinen ja kuluttajia viihdyttävä. Kyseinen tutkimus tarjoaa lupaavan lähestymistavan digitaalisten opastejärjestelmien toteuttamiseen vähittäiskaupan ympäristössä ja erityisesti odotustiloissa.
Miksi mainosnäyttöjen sisällön on oltava ensiluokkaista?
Vuonna 2020 tieteellinen lehti Emerald Group Publishing julkaisi Stephanie van de Sandenin, Kim Willemsin, Ingrid Poncinin ja Malaika Brengmanin tutkimuksen. Siinä tarkasteltiin miten oikeanlainen sisältö voi vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen pääpoiminnot olivat seuravanlaiset:
Digitaalisilla mainosnäytöillä voi olla vaikutusta kuluttajien aistikokemuksiin ja niillä on tärkeä rooli myymälän ilmapiirin parantamisessa.
Suurin osa digitaalisten mainosnäyttöjen sisällöstä on liian yleisluontoista ja ne on harvoin räätälöity ruudun ohi kulkevalle yleisölle. Tämän seurauksena digitaaliset näytöt jätetään usein huomiotta ja siitä syntyy niin sanottu näyttösokeus.
Kun digitaaliset mainosnäytöt yhdistetään antureihin tai tekoälyyn, ne mahdollistavat osuvamman ja henkilökohtaisemman asiakaskokemuksen.
Sisällön personointi voi auttaa jälleenmyyjiä estämään näyttösokeuden, mutta tällä on olemassa laillisia rajoituksia ja eettisiä ristiriitoja.
Kosketuksettomat vuorovaikutusteknologiat, kuten ääniavustajat, eleohjaukset, kasvojentunnistus ja lisätty todellisuus tarjoavat uusia tapoja olla vuorovaikutuksessa digitaalisten näyttöjen kanssa.
Yhteenveto
Soveltuuko näyttöviestintä vähittäismyynnin ympäristöön? Lyhyt vastaus tähän on kyllä. Oikeanlaisen näyttöviestinnän avulla viihdytät asiakkaita jonotustilanteissa ja oikeanlaisen sisällön avulla autat asiakasta tekemään oikean ostopäätöksen. Me Praecomilla olemme tietoisia oikeanlaisen sisällön merkityksestä. Tämän takia me kuljemme aina sisältö edellä.