Näin lähiverkko rakennetaan
Toimiva lähiverkko on yrityksesi katkottoman ja tietoturvallisen toiminnan edellytys. Se antaa mahdollisuuden tehdä töitä ilman verkko-ongelmista johtuvia keskeytyksiä tai viivästyksiä. Lähiverkko sekoitetaan usein internetiin, joka toki on osa sen toimivuutta. Lähiverkko on rajatun alueen kuten yrityksen tilojen nopea tietoliikenneverkko, johon kaikki tietokoneet on yhdistetty. Käytännössä se koostuu kytkimistä, palomuureista, wlan-tukiasemista ja kaapeloinneista.
Monen yrityksen lähiverkon toiminta on kaukana ihanteellisesta. Se on saatettu koota pitkän ajan kuluessa osista ilman tarkkaa suunnitelmaa. Käytössä on usein eri merkkisiä laitteita, jolloin kokonaisuuden hallinta on vaikeaa. Verkossa kenties ilmenee katkoja tai hitautta eikä tietoturvankaan tasosta ole takeita. Katkot sekä ongelmien kartoittaminen ja korjaaminen vievät paljon työaikaa.
Tässä artikkelissa kerromme, miten lähiverkkoa kannattaa lähteä rakentamaan
Artikkelin sisällysluettelo
1. Milloin lähiverkko kaipaa uudistamista?
Verkossa on usein katkoja
Verkko on hidas
Kukaan ei oikein ole vastuussa lähiverkon hallinnoinnista
Lähiverkko on koottu eri merkkisistä laitteista
Tietoturvan tila on epäselvä
Tietoturvassa on selkeitä puutteita
2. Lähiverkon rakentamisen tavoitteet
Uuden lähiverkon rakentaminen alkaa tavoitteiden asettamisesta. Aluksi pohditaan, mitkä ovat yrityksen tarpeet. Samalla arvioidaan vanhan lähiverkon ongelmat, jotka hankaloittavat työntekoa. Usein paras vaihtoehto on suunnitella uusi lähiverkko alusta lähtien. Toki optimaalista on hyödyntää olemassa olevaa laitekantaa niiltä osin mitä mahdollista.
Tärkein tavoite lähiverkon rakentamiselle on toimintakatkosten minimointi ja sen myötä syntyvät säästöt. Luotettava lähiverkko takaa liiketoiminnan pysyvän koko ajan käynnissä. Toinen tavoite on suunnitella lähiverkko siten, että hallinnointi on yksinkertaista. Ongelmien syyt havaitaan yhdellä silmäyksellä ja esimerkiksi katkon sattuessa selvittely hoituu nopeasti.
Tavoitteita asetettaessa päätetään myös, onko lähiverkko toteutettava kahdennettuna. Näin on esimerkiksi yrityksissä, joissa verkon katkoton toiminta on kriittisen tärkeää. Yleensä myös suurissa yrityksissä kahdentaminen on paikallaan verkko-ongelmien ehkäisemiseksi.
Tietoturva on olennainen osa lähiverkon suunnittelua. Riittävätkö perusratkaisut vai onko yrityksellä erityisvaatimuksia? Tietoturvaa suunniteltaessa on huomiotava yrityksen verkon lisäksi vierasverkko, jonka tulisi olla eristetty sisäisestä lähiverkosta. Näin vierailijat eivät pääse näkemään yrityksen tietoliikennettä. Lisäksi kannattaa huomioida, että töitä tehdään nykyään paljon toimistojen ulkopuolella, kuten kotikonttorilla tai mökillä, mitä varten on saatavilla erillisiä tietoturvaratkaisuja.
3. Mitä huomioida lähiverkkoa rakennettaessa?
Tavoitteiden asettamisen jälkeen voidaan ryhtyä suunnittelemaan laitekantaa ja verkkoa. Suunnittelu tehdään yksilöllisesti yrityksen tilat ja tarpeet huomioiden.
Aluksi kartoitetaan tarve kiinteille verkkopisteille ja langattomille tukiasemille siten, että verkko kattaa koko toimitilan. Tähän vaikuttavat yrityksen tilojen sijainti ja koko. Onko yrityksellä useita toimipisteistä, monta kerrosta ja miten suuret ovat toimitilat? Lisäksi huomioitava on esimerkiksi rakenteiden materiaalien vaikutus verkon kantavuuteen.
Yleisimpiä lähiverkon ongelmia ovat alimitoitettu verkko ja kustannuksista tinkiminen väärässä paikassa, jolloin ratkaisut eivät toimi luotettavasti. Huonosti toteutettu tietoturva on myös suuri riskitekijä yritykselle.
Laitteiden ja verkon lisäksi lähiverkkoa rakennettaessa on jo mietittävä verkon hallinnointia. Päivän sana on hallittavuuden yksinkertaisuus. Tarkkailtavana ei ole ole monta portaalia, vaan yhdellä silmäyksellä nähdään verkon koko tilanne reaaliaikaisesti.
Yleensä lähiverkko kannattaa hankkia asiantuntijoiden tarjoamana kokonaispalveluna, joka sisältää verkon suunnittelun, laitteet, huollon ja hallinnan. Palvelun ulkoistaminen on myös kustannustehokkain vaihtoehto, sillä lähiverkko on rakennettu kokonaisuutena ja siinä on toteutettu juuri tarvittavat ratkaisut. Verkossa ei ole puutteita eikä toisaalta ylimääräisiä laitteita, jotka mutkistavat turhaan sen toimintaa. Ulkoistettu palvelu sisältää yleensä lähiverkon hallinnoinnin ja raportoinnin etäyhteyksien kautta, mikä säästää sekä aikaa että kustannuksia.
Markkinoilla on useita toimijoita, jotka tarjoavat lähiverkkoratkaisuja ja vertaileminen ilman aiempaa kokemusta voi olla hankalaa. Valinnan tueksi kannattaa aina kysyä referenssejä: millaisia lähiverkkojen toteutuksia palveluntarjoaja on tehnyt ja millaisille yrityksille?
Erityisen tarkkana tulee olla, jos lähiverkolle on tavallista tiukempia vaatimuksia. Tällöin on tarkistettava, että palveluntarjoajalta löytyy perusasioiden hallinnan lisäksi vaativampaa verkkoteknologian osaamista.
4. Lähiverkon rakentamisen vaiheet
5. Lähiverkon hyödyt
Lähiverkon katkojen, katvealueiden ja hitauden aiheuttamaa ajanhukkaa ei välttämättä edes tiedosteta yrityksessä, jossa kaikki ovat tottuneet tilanteeseen. Luotettavan lähiverkon taloudelliset hyödyt ovat kuitenkin merkittävät.
Huolellisesti rakennetusta ja hallinnoidusta lähiverkosta on muitakin etuja kuin katkoton toiminta. Se mahdollistaa verkon suunnitelmallisen hyödyntämisen, kuten kaistan optimoinnin. Jos edessä on esimerkiksi tärkeä videoneuvottelu, sille voidaan varata tietty määrä kaistaa. Muiden työntekijöiden käytössä on jäljelle jäävä osuus.
Verkkoliikenteen reaaliaikainen tarkkailu auttaa löytämään ongelmien lähteen, jolloin niihin voidaan puuttua heti eikä vasta pitkän selvittelyn jälkeen. Verkkoliikennettä tarkastelemalla syy esimerkiksi kaistan loppumiseen pystytään selvittämään heti.
Lähiverkkoa rakennettaessa on jo mahdollista huomioida sen mukautuminen tuleviin muutoksiin. Jos esimerkiksi yritys kasvaa, lähiverkon tulee olla helposti laajennettavissa. Kun lähiverkon hallinta tapahtuu yhdessä portaalissa, asetukset siirtyvät automaattisesti uusille verkkoon kytkettäville laitteille. Kaikki tietoturvaan ja verkkoon liittyvät asetukset tulevat suoraan portaalista aiheuttamatta lisätyötä.
Lähiverkon hankkiminen palveluna on yleensä paras vaihtoehto, sillä verkon hallinnointi ja optimointi ovat asiantuntijan vastuulla. He voivat opastaa alusta lähtien valinnoissa, kuten siinä, millainen liittymä on riittävän hyvä katkottoman liiketoiminnan varmistamiseksi. Hankintapäätökset perustuvat tällöin faktoihin eivätkä kokeiluihin. Mahdolliset ongelmatilanteet ratkeavat nopeasti etätuen avulla.
Asiantuntijan hallinnoiman lähiverkon hyödyt
Verkon reaaliaikainen tarkkailu
Katkojen minimoiminen
Työntekijöiden ajan säästyminen tuottavaan työhön
Mahdollistaa kaistan optimoinnin
Tietoturva on aina ajan tasalla
Syyt verkko-ongelmiin selviävät nopeasti
6. Alan kovimmat teknologiatoimittajat
Toteutamme lähiverkkoratkaisut Cisco Merakin teknologialla. Praecom on Ciscon virallinen yhteistyökumppani Suomessa. Praecom vastaa Ciscon teknologian jälleenmyynnistä, asennuksesta, ylläpidosta, käyttökoulutuksesta ja tuesta Suomessa.
7. Varaa demo ja näe mikä on mahdollista
Usein paras ratkaisu on hankkia yrityksen lähiverkko palveluna. Ammattilaisten rakentamana ja hallinnoimana se tarjoaa mahdollisuuden katkottomaan työntekoon sekä kohottaa tietoturvan tasoa. Verkko toimii parhaalla mahdollisella tavalla ja käyttökatkokset ovat minimissä. Lähiverkon hallinnointi on kokonaan palveluntarjoajan vastuulla: ammattilaiset sekä seuraavat toiminnan sujuvuutta että hoitavat mahdollisesti ilmenevät ongelmat. Yrityksen työntekijät voivat keskittyä omiin tehtäviinsä.
Jos haluat tarkistaa yrityksesi lähiverkon toimivuuden, tilaa maksuton demo. Käymme läpi tämänhetkisen tilanteen ja ehdotamme kehitysmahdollisuuksia.
Ota yhteyttä ja laitetaan lähiverkko kuntoon yhdessä.
Marko Helén
Aluemyynti, Kanta-Häme