Voivatko digitaaliset näytöt lisätä yrityksen myyntiä ja miten ne vaikuttavat somemarkkinointiin?

Nykypäivänä useimpien yritysten markkinointimixit koostuvat TV-mainoksista, somemainonnasta, printatusta mediasta ja mobiilimarkkinoinnista. Kaikki edellä mainitut markkinointitoimenpiteet keskittyvät siihen, mitä tapahtuu ennen kuin asiakas astuu liikkeen ovista sisään. Mutta onko markkinoinnin loputtava siihen vai voiko markkinointitoimenpiteitä jatkaa myös sen jälkeen esimerkiksi myymälämarkkinoinnilla? Tässä asiantuntija-artikkelissa tullaan käsittelemään:

  • Miten myymälämarkkinointi ja digitaaliset näytöt voivat lisätä vähittäiskaupan myyntiä?

  • Mikä vaikutus digitaalisilla mainosnäytöillä sosiaalisen median markkinointiin?

Miten myymälämarkkinointi ja digitaaliset näytöt voivat lisätä vähittäiskaupan myyntiä?

Vuonna 2015 Yhdysvaltojen Babson yliopisto suoritti tutkimuksen, jonka tarkoituksena oli ottaa selvää myymälämarkkinoinnin ja digitaalisten näyttöjen vaikutuksista vähittäismyyntiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että etenkin hypermarketeissa digitaaliset näytöt lisäsivät asiakkaiden määrää, myymälässä vietettyä aikaa ja ostettujen tuotteiden määrää.  Myymälässä vietetty aika kasvoi kolmella minuutilla eli 33,16 minuutista 36,58 minuuttiin.

Vuoden 2018 julkaistussa Forbesin artikkelissa tarkasteltiin visuaalisen sisällön vaikutusta ostokäyttäytymiseen ja brändin luomiseen. Artikkelin mukaan, visuaalisen ilmeen tukemat viestit pysyvät kauemmin asiakkaiden muistissa. Vaikka asiakas ei ostaisi tuotetta heti, digitaalisin keinoin toimitetut visuaaliset ilmeet palautuvat asiakkaan mieleen helpommin. Tämä puolestaan lisää todennäköisyyttä, että asiakas tulee ostamaan tuotteen tai palvelun tulevaisuudessa.

digitaaliset_naytot_artikkeli.png

Mikä vaikutus digitaalisilla mainosnäytöillä on sosiaalisen median markkinointiin?

On todettu, että TV- ja Facebook-markkinointikampanjoiden yhdistäminen voi auttaa lisäämään mainonnan kattavuutta ja myyntiä, mutta mitä käy, kun mainosnäytöt yhdistetään esimerkiksi Facebook -markkinointikampanjan kanssa? Vuonna 2019 Facebook julkaisi tutkimuksen, jossa pohdittiin nimenomaan tätä.

Facebook teki yhteistyötä Kantarin ja Accenturen kanssa nähdäkseen, kuinka sosiaalinen media ja ulkomainonta toimivat yhdessä osana mediamixiä. Tutkimuksessa havaittiin, että näiden kahden yhdistelmän käyttö laajentaa kampanjoiden tavoittavuutta ja auttaa mainostajia saavuttamaan tavoitteensa tehokkaammalla tavalla. Alla olevassa kuvassa esitetään tutkimuksen tärkeimmät avainluvut.

Yhteenveto

Nopean teknologian kehityksen myötä asiakkaat odottavat yrityksiltä entistä enemmän. Tämä ei tarkoita sitä, että vähittäiskaupat olisivat vaarassa jäädä taka-alalle, mutta pikemminkin sitä, että vähittäiskauppiaiden on oltava valmiita sopeutumaan tuleviin muutoksiin. Digitaaliset mainosnäytöt avaavat uusia mahdollisuuksia markkinoida tuotteita, palvella asiakkaita ja parantaa myymäläkokemusta.

 
 
Edellinen
Edellinen

Sisäisen viestinnän kehittäminen

Seuraava
Seuraava

Liikkeiden ja palveluiden löydettävyys parani Hansakorttelissa lähes 30 %