Sinituote: Siistiä ja helppoa tiedottamista

sinituote_mobiili_tausta.jpg
 

“Praecomin kanssa aloimme kehittää mobiiliaplikaatiota, jolla infonäyttöviestintä saatiin jaettua henkilöstölle myös mobiilina. Mobiilikanava on nyt käytössä suurimmalla osalla työntekijöitä.”

- Kehityspäällikkö Rami Peltosaari, Sinituote

HR:n, viestinnän ja työnjohtajien päivittäinen työkalu

Sinituote halusi kehittää hyväksi tiedotuskanavaksi todettua infotv-kanavaa niin, että tiedottaminen tavoittaisi kaikki yrityksen työntekijät paikasta ja työtehtävästä riippumatta. Sisäinen viestintäkanava laajennettiin toimimaan infonäyttöjen lisäksi kaikkien työntekijöiden mobiililaitteissa sekä toimihenkilöiden työasemilla. Palvelu on käytössä Akaan ja Kokemäen tehtaissa sekä sekä muun Suomen toimihenkilöiden käytössä.

Tiedottaminen haluttiin pitää helppona, nopeana ja reaaliaikaisena, joten tiedotteet voidaan julkaista yhden hallintaportaalin kautta infonäytöille sekä mobiilisovellukseen. Jotta työntekijä saa puhelimeensa vain häntä kiinnostavaa sisältöä, kuuluu jokainen työntekijä määritettyihin ryhmiin ja tiedote voidaan kohdistaa halutuille ryhmille. Ajastusominaisuudet käytössä esimerkiksi työvuorolistojen päivityksessä. Sinituote hyödyntää myös mobiilisovelluksen kyselytyökalua sisäisissä kyselyissä ja dokumenttityökalun avulla kaikki tärkeät dokumentit ovat työntekijän taskussa.

- Alussa etsimme ratkaisua jolla saataisiin yrityksen sisäinen viestintä kattavammaksi ja tavoittaisi henkilöstön paremmin. Emme kuitenkaan halunneet siitä intranet-tyyppistä, vaan tarkkaan kohdennettua ja halusimme julkistaa vain ne oikeasti ajankohtaiset ja tärkeät tiedot ilman että käyttäjän tarvitsee juuri tehdä asialle mitään, kertoo Sinituotteen kehityspäällikkö Rami Peltosaari.

- Praecomin kanssa aloimme kehittää mobiiliaplikaatiota, jolla infonäyttöviestintä saatiin jaettua henkilöstölle myös mobiilina. Haasteita toki toi eri variaatiot puhelimissa ja käyttiksissä. Kaikki käyttäytyivät hieman eri tavoin. Praecom ratkaisi ongelmat kuitenkin kätevästi ja mobiilikanava on nyt käytössä suurimmalla osalla työntekijöitä. Toimiakseen vaatii toki älypuhelimen. En ole kuullut että muilla olisi vastaavaa sovellusta käytössä.

Kohdistettua tiedottamista

Sinituote halusi parantaa sisäistä viestintää Kokemäen tehtaalla. Viestinnän kannalta haasteina olivat kolmivuorotyö sekä pinta-alaltaan suuri tehdas. Myös tiedon kohdistettavuus oli Sinituotteelle tärkeää, sillä osa tiedotteista on osastokohtaisia, kun taas osa koskee koko henkilökuntaa. Paperitiedotteiden päivittäminen vei myös paljon aikaa.

Näyttöviestinnän avulla hoidetaan muun muassa työvuorolistojen päivittäminen sekä muista ajankohtaisista asioista tiedottaminen. Jokaista näyttöä voidaan hallita verkon välityksellä ja tiedottaminen on pyritty tekemään työnjohtajille mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi. Tiedotteet ja työvuorolistat voidaan kohdistaa halutuille näytöille ja ajastuksen avulla viestintäkanavassa on aina ajantasaista tietoa.

Toteutus sisälsi kartoituksen, suunnittelun, asennuskatselmuksen, järjestelmän asennuksen, näyttöjen räätälöinnin sekä käyttöönoton.

- Projekti käynnistyi, kun Sinituote halusi parantaa sisäistä viestintää näyttöviestinnän avulla ja se onnistui verkossa päivitettävällä ratkaisulla hyvin. Infopakettien tiedot saa ajastettua, joten vanhaa tietoa ei ”ilmoitustaululla” roiku. Praecomin rakentamat julkaisualustat toimivat mielestämme hyvin, kertoo Peltosaari.

 

Tärkeimmät hyödyt

  • Työvuorolistat infonäytöillä, työasemilla ja mobiilisovelluksessa.

  • Mahdollisuus kohdistaa tiedotteet valituille ryhmille.

  • Tiedotteet julkaistaan kaikkiin kanaviin saman hallintaportaalin kautta.

  • Automaattisesti päivittyvät YLE uutiset, sää ja kello.

  • Brändin mukainen ilme infonäytöillä ja mobiilissa.

 
 

SINI-konserni on suomalainen perheyritys, joka on toiminut omistajaperheensä hallinnassa jo yli 30 vuoden ajan ja laajentunut vuosien myötä voimakkaasti. Sinituote Oy tytäryhtiöineen muodostaa Pohjoismaiden johtavan siivousväline-, vaatehuolto- ja autonhoitotarvikealan konsernin.

 
Edellinen
Edellinen

Kauppakeskus Goodman: Näyttävää viestintää ulkona ja sisällä

Seuraava
Seuraava

Amarillo: Teknologialla viihdettä ja elämyksiä