Porin Puuvilla: Asiakasopastaminen – aikasyöpöstä digitaaliseksi, automatisoiduksi ja reaaliaikaiseksi

“Yhteistyö oli mutkatonta ja sujuvaa. Oma yhteyshenkilömme Lauri Hänninen oli hyvin tavoitettavissa ja palvelualtis. Hän haastoi hyvin myös meidän jo valmiita ajatuksia ja malleja. Näin löydettiin varmastikin paras mahdollinen ratkaisu.”

- Porin Puuvillan kauppakeskusjohtaja Tea Siivola


Asiakasopastamisen kehittäminen oli keskeinen haaste Puuvillalle. Kauppakeskuksissa tapahtuu aina liiketilamuutoksia, joten opasteiden päivittämiseltä ei voi välttyä. Ennen uudistusta asiakasopastamiseen hyödynnettiin staattisia opasteita, joita oli kuitenkin haastavaa ja aikaa vievää päivittää, joten asiakasopastamisen digitalisointi oli tärkeä uudistus kauppakeskukselle.

Tärkeäksi asiaksi asiakasopasteiden digitalisoinnissa nousi automatisointi; digitaalisten opasteiden tulisi päivittyä automaattisesti kauppakeskuksen intrasta, jonka kautta hallitaan kauppakeskuksen liikkeitä ja liiketiloja. Automatisoinnin avulla olisi mahdollisuus säästää merkittävästi työaikaa. Automatisointi toteutettiin Puuvillan intranetissä olevan valmiin rajapinnan ja näyttöjen sisällönhallintaportaalin välillä, jolloin digitaaliset opasteet päivittyvät reaaliajassa.

Puuvillan asiakasopastamisen strateginen kokonaisuus

  • Interaktiiviset infopöydät, josta asiakas löytää halutun liikkeen tai palvelun kartalta sekä liikkeiden ajankohtaiset tarjoukset koko kaupunkikorttelin alueelta.

  • Kerrosopasteet hissien läheisyydessä, joiden kautta asiakas hahmottaa mistä kerroksesta löytyy haluttu liike.

  • Stretch -opasteet ohjaavat asiakasta oikeaan suuntaan käytävillä.

Yksi sisällönhallinta kauppakeskuksen kaikkiin näyttöpintoihin

Kauppakeskuksen olemassa olevat LED screenit ja mainosnäytöt haluttiin tuoda Upto Manager -hallintaportaaliin, jolloin kauppakeskuksella on yksi kumppani ja hallintajärjestelmä näyttöviestinnässä. Näyttöpintojen sisällönhallinnan suunnittelussa huomioitiin kauppakeskuksen asiakasviestintä, kauppakeskuksen vuokralaisten mainonta sekä mainosmyynti kauppakeskuksen ulkopuolisille toimijoille, jotta kokonaisuus palvelee eri tahoja mahdollisimman hyvin.

Rakenneratkaisut miljööseen sopivaksi

Porin Puuvilla on rakennettu historiallisesti arvokasta miljöötä ja ympäristöä kunnioittaen. Tästä syystä myös näyttöjen rakenteet maalattiin tehostevärillä, jolloin ne säilyttävät omalta osaltaan kauppakeskuksen arvokkaan ja historiallisen ilmeen.

 

Tärkeimmät hyödyt

  • Ratkaisu säästää hallinnon työaikaa

  • Toimiva opastaminen parantaa asiakaskokemusta kauppakeskuksessa

  • Opasteet laajentuivat kattamaan koko kaupunkikorttelin alueen, mikä selkeytti kokonaisuutta asiakkaalle

 
 

Puuvilla on Satakunnan vetovoimaisin kaupan, palvelujen, koulutuksen, tapahtumien, kulttuurin ja tulevaisuudessa myös asumisen keskittymä. Puuvillan kaupunkikorttelin alueella on 140 vuokralaista, joista yli 70 liikettä ja ravintolaa palvelee asiakkaita kauppakeskuksessa. Porin Puuvilla valittiin Suomen parhaaksi kauppakeskukseksi Nordic Council of Shopping Centres -gaalassa vuonna 2017.

 
Edellinen
Edellinen

Kauppakeskus Karisma: Modernia opastamista modernissa kauppakeskuksessa

Seuraava
Seuraava

Mäntykampus: Esitystekniikka helpottaa ikääntyvien arkea