Porin Puuvilla: Asiakasopastaminen – aikasyöpöstä digitaaliseksi, automatisoiduksi ja reaaliaikaiseksi
“Yhteistyö oli mutkatonta ja sujuvaa. Oma yhteyshenkilömme Lauri Hänninen oli hyvin tavoitettavissa ja palvelualtis. Hän haastoi hyvin myös meidän jo valmiita ajatuksia ja malleja. Näin löydettiin varmastikin paras mahdollinen ratkaisu.”
- Porin Puuvillan kauppakeskusjohtaja Tea Siivola
Asiakasopastamisen kehittäminen oli keskeinen haaste Puuvillalle. Kauppakeskuksissa tapahtuu aina liiketilamuutoksia, joten opasteiden päivittämiseltä ei voi välttyä. Ennen uudistusta asiakasopastamiseen hyödynnettiin staattisia opasteita, joita oli kuitenkin haastavaa ja aikaa vievää päivittää, joten asiakasopastamisen digitalisointi oli tärkeä uudistus kauppakeskukselle.
Tärkeäksi asiaksi asiakasopasteiden digitalisoinnissa nousi automatisointi; digitaalisten opasteiden tulisi päivittyä automaattisesti kauppakeskuksen intrasta, jonka kautta hallitaan kauppakeskuksen liikkeitä ja liiketiloja. Automatisoinnin avulla olisi mahdollisuus säästää merkittävästi työaikaa. Automatisointi toteutettiin Puuvillan intranetissä olevan valmiin rajapinnan ja näyttöjen sisällönhallintaportaalin välillä, jolloin digitaaliset opasteet päivittyvät reaaliajassa.
Puuvillan asiakasopastamisen strateginen kokonaisuus
Interaktiiviset infopöydät, josta asiakas löytää halutun liikkeen tai palvelun kartalta sekä liikkeiden ajankohtaiset tarjoukset koko kaupunkikorttelin alueelta.
Kerrosopasteet hissien läheisyydessä, joiden kautta asiakas hahmottaa mistä kerroksesta löytyy haluttu liike.
Stretch -opasteet ohjaavat asiakasta oikeaan suuntaan käytävillä.
Yksi sisällönhallinta kauppakeskuksen kaikkiin näyttöpintoihin
Kauppakeskuksen olemassa olevat LED screenit ja mainosnäytöt haluttiin tuoda Upto Manager -hallintaportaaliin, jolloin kauppakeskuksella on yksi kumppani ja hallintajärjestelmä näyttöviestinnässä. Näyttöpintojen sisällönhallinnan suunnittelussa huomioitiin kauppakeskuksen asiakasviestintä, kauppakeskuksen vuokralaisten mainonta sekä mainosmyynti kauppakeskuksen ulkopuolisille toimijoille, jotta kokonaisuus palvelee eri tahoja mahdollisimman hyvin.
Rakenneratkaisut miljööseen sopivaksi
Porin Puuvilla on rakennettu historiallisesti arvokasta miljöötä ja ympäristöä kunnioittaen. Tästä syystä myös näyttöjen rakenteet maalattiin tehostevärillä, jolloin ne säilyttävät omalta osaltaan kauppakeskuksen arvokkaan ja historiallisen ilmeen.
Tärkeimmät hyödyt
Ratkaisu säästää hallinnon työaikaa
Toimiva opastaminen parantaa asiakaskokemusta kauppakeskuksessa
Opasteet laajentuivat kattamaan koko kaupunkikorttelin alueen, mikä selkeytti kokonaisuutta asiakkaalle
Puuvilla on Satakunnan vetovoimaisin kaupan, palvelujen, koulutuksen, tapahtumien, kulttuurin ja tulevaisuudessa myös asumisen keskittymä. Puuvillan kaupunkikorttelin alueella on 140 vuokralaista, joista yli 70 liikettä ja ravintolaa palvelee asiakkaita kauppakeskuksessa. Porin Puuvilla valittiin Suomen parhaaksi kauppakeskukseksi Nordic Council of Shopping Centres -gaalassa vuonna 2017.