Kajaanin ammattikorkeakoulu: Digitaalinen ratkaisu simulaatioharjoituksiin

Kajaanin Ammattikorkeakoulu ja Diakonia-ammattikorkeakoulu toteuttavat DIGIHOI - ÄLÄ JÄTÄ -nimisen hankkeen yhdessä. Hankkeen tarkoituksena on kehittää opettajan reaaliaikaisesti ohjaamaa hoitotyön etä- ja hybridiopetusta mm. simulaatioiden ja pelillisyyden avulla.


"Yhteistyö Praecomin kanssa on hyvin luontevaa ja toimivaa. Jos ilmenee jotain korjattavaa, niin saadaan aina nopeasti apuja. Mielestäni yhteistyö ei voisi toimia yhtään paremmin.

– Taina Romppanen, Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja ja DIGIHOI - ÄLÄ JÄTÄ -hankkeen projektipäällikkö

Microsoft Teams Rooms etä-ja hybridiopetustilat

KAMKilla järjestetään runsaasti simulaatio-opetusta läsnä- sekä etäopiskelijoille. Heiltä löytyy sairaala- ja kotiympäristö -simulaatiotilat, jotka Praecom on varustanut Microsoft Teams Rooms - etäkokousratkaisuilla. Näiden avulla saadaan mahdollisimman yksinkertaisesti ja laadukkaasti välitettyä simulaatioharjoituksia myös etäopiskelijoille.

Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja ja DIGIHOI - ÄLÄ JÄTÄ -hankkeen projektipäällikkö Taina Romppanen näkee, että etänä opiskellen voi joissain tilanteissa oppia tehokkaammin kuin perinteisesti lähiopetuksessa koululla. Mutta silloin ehdoton edellytys on, että teknologia toimii.

- Opiskelijoiden palautteen perusteella yksinkertainen on kaunista: kun Teamsiin saadaan hyvä kuvayhteys ja ääni toimii, opiskelijoista tuntuu, että heidät huomioidaan ja he ovat aidosti mukana, kertoo Romppanen.

Praecom on myös varustanut KAMKin perinteisiä lähiopetustiloja Microsoft Teams Rooms-ratkaisuilla, jotta hybridiopetusta voidaan toteuttaa myös näissä tiloissa.  

Hybridiluokkahuoneessa voidaan seurata viereisen simulaatiotilan tapahtumia ja järjestää harjoituksen jälkipurkuja hybridinä etä- ja läsnäopiskelijoiden kanssa.

Valvomotilasta saadaan annettua äänikomentoja simulaatiotilaan sekä voidaan säätää kameroita ja vitaalien toimintaa.

Uutta etä- ja hybridiopetusteknologiaa ITK-päiviltä

DIGIHOI-hankkeen vetäjät osallistuivat ITK-päiville (Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa) lokakuussa 2022. Tarkoituksena oli hankkia ajatuksia ja uusia ideoita etä- ja hybridiopetuksen kehittämiseen. Tapahtuman aikana he kävivät Praecomin messuosastolla, jossa esiteltiin monipuolista etä- ja hybridiopetusteknologiaa. Siellä he tutustuivat uusiin RealWear -älylaseihin, joiden avulla voidaan ohjata Microsoft Teamsin välityksellä älylasien käyttäjää.

ITK-päivät 2022

Kuvassa Praecomin asiantuntija Mika Mäkelä esittelee RealWear-älylaseja.

"Horror Room" -opetusmenetelmä digitaaliseksi

KAMKilla on kehitetty pedagoginen opetusmenetelmä, niin sanottu "Horror Room" -kävely, jossa lavastetaan turvallisuusuhkia fyysiseen ympäristöön ja opiskelijoiden tehtävä on havainnoida ja korjata turvallisuusuhat.

- Ajattelin heti, että tähän voisimme hyödyntää RealWearia. Opettaja voisi kulkea tilassa RealWear-älylasit päässä ja opiskelijat saisivat etänä seurata tilannetta, havainnoida turvallisuusuhkia sekä ohjata kävelijää, avaa Romppanen.

Praecom piti laitekoulutuksen ja hyvin pian sen jälkeen ensimmäinen etänä järjestettävä "Horror Room" -kävely testattiin noin 50 opiskelijan ryhmälle. Kävely toteutettiin Romppasen ja kollegoiden toimesta ikääntyneen henkilön kodissa, johon oli lavastettu turvallisuusuhkia. RealWear-lasit yhdistettiin MS Teams-kokoukseen, jolloin etäopiskelijat pääsivät kävelyyn mukaan.

Romppanen näytteli turvallisuuskävelyn aikana muistisairasta Sylvi-rouvaa ja 2 etäopiskelijaa toimi sairaanhoitajien roolissa, jotka ohjasivat Sylvi-rouvaa turvallisuuskävelyn aikana. Muut etäopiskelijat saivat tarkkailutehtävän, mihin heidän tuli kiinnittää huomiota turvallisuuskävelyn aikana.

Turvallisuuskävelyn aikana kierrettiin taloa ja tarkistettiin sekä henkiseen ja fyysiseen turvallisuuteen liittyviä asioita, kuten lääketurvallisuus, paloturvallisuus sekä kaatumiseen liittyviä riskejä.

Turvallisuuskävelyn jälkeen pidettiin jälkipurku, jossa käytiin läpi, mitä turvallisuusuhkia opiskelijat havainnoivat: onko Sylvin turvallista asua kotona, mitä asioita pitää korjata heti ja mihin Sylvi tarvitsee apuvälineitä, jotta pärjäisi yksin kotona.

- Kyseinen opiskelijaryhmä on osallistunut todella paljon erilaisiin DIGIHOI-hankkeen pilotteihin, joten heillä on hyvin vertailukohtia. Opiskelijat olivat tyytyväisiä ja suullinen palaute, joka saatiin, oli todella rohkaisevaa. Heidän mielestään RealWear -teknologia toimi "Horror Room" -opetukseen todella hyvin, kertoo Romppanen.


Opiskelijoiden palautteet:

"Uusi kamera oli aivan mahtava, kuva oli jouheva ja ääni toimi, kuvayhteys ei pätkinyt"

"Todentuntuinen kokemus"

"Sai hyvän käsityksen minkälaista voi muistisairaan kotona olla, jos ei ole vielä palveluita käytössä"

"Hyvä asia, että tällaista opetusmuotoa kehitetään"

- Opiskelijat pääsivät etämenetelmällä astumaan muistisairaan ikäihmisen maailmaan ja saivat sitä kautta kokemusta voidakseen toimia hoitotyön ammattilaisina, toteaa Romppanen.

KAMK aikoo jatkossakin toteuttaa turvallisuuskävelyitä "Horror Room"-menetelmällä hyödyntäen RealWear-älylaseja.

 
 

Tärkeimmät hyödyt

  • Teknologian avulla opiskelijat kokevat, että heidät huomioidaan ja he ovat aidosti mukana

  • Helppokäyttöinen ja laadukas teknologia

  • Kumppani jolta saa aina nopeasti apuja kun sitä tarvitsee

 
 
 

Kajaanin ammattikorkeakoulussa voit suorittaa sairaanhoitajan (AMK), terveydenhoitajan (AMK), sosionomin (AMK), liikunnanohjaajan (AMK), insinöörin (AMK), restonomin (AMK) ja tradenomin tutkinnon, sekä insinöörin, liikunnanohjaajan, sairaanhoitajan/terveydenhoitajan, tradenomin ja restonomin ylemmän AMK -tutkinnon.

DIGIHOI - ÄLÄ JÄTÄ -hanke on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama.  

 
Seuraava
Seuraava

MP-Maustepalvelu: Tekniikka kuntoon uusiin toimistotiloihin